Resepi Kek Coklat Moist Bakar Guna Blender

Bismillah,
Assalamualaikum

Resepi Kek Coklat Moist Bakar Guna Blender | Sejak dua menjak ni, sha teringin makan yang manis-manis, kalau menu nasi akhir trimester ni dah tiada selera nak makan, proses dalam pengurangan berat badan mungkin, so disebabkan sha besok kena BSP, start kontrol benda manis, memang kena kontrol lah takut baby dalam rahim besar pula kan lagipun 5hb ni dah nak masuk wad seram nya bila baca pengalaman mommies kena induce. Jadi nak dipendekkan cerita, sha nak makan juga kek, tak kira kek apa hihi so bagus buat sendiri kan, jimat, boleh kurangkan manis dan orang lain pun boleh makan sekali.

Happynya bila husband cakap kek sha buat ni sedap, hihi dah boleh buat bisnes katanya, hihi ntahlah sejak pregnancy kedua ni, sha rajin sangat buat benda yang tak pernah sha buat, memalukan kan ini sha baru terjinak nak melangkah masuk dapur buat kek biskut tu semua haha, tapi belum terlambat bah kan. oh iya, sha juga suka tanam bunga viral tu, ada 1 pasu ja haha, next nak tanam serai pula haha..macam-macam ragam ibu mengandung kan.


So mari sha share dekat korang resepi kek coklat moist bakar di oven dan adunan hanya menggunakan blender sebab sha belum beli mixer lagi haha, dan paling penting sukatan pakai cawan ja, bahan pun senang dapat..korang bolehlah try sendiri dirumah ya..walaupun sha bukan baker tegar, tapi sedikit sebanyak boleh lah bantu korang yang tengah mengidam kek coklat haha...

Resepi Kek Coklat Moist Bakar Guna Blender

Bahan A 
1 cawan tepung gandung
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Ayak bahan A dan ketepikan

Bahan B 
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan gula
1 cawan koko
3 biji telur

Baca : Resepi kek marble koko

Bahan B korang masukkan dalam blender, dan putar sampai sebati, kalau nak kurangkan manis, boleh kurangkan gula dan susu pekat kepada 1/2 cawan saja

kemudian korang masukkan bahan yang suda di blender ke dalam bekas dan masukkan sedikit demi sedikit bahan A tadi, gaul sampai sebati

Dalam loyang apa jenis pun korang sapukan minyak ataupun majerin, ratakan supaya kek tidak melekat dan letakkan kertas minyak dalam loyang tersebut. Masukkan adunan tadi dan hentak 2 3 kali untuk merata kan nya.

Kemudian panaskan oven 10 minit 180'c, ikutlah oven masing-masing, ceh macam ayat baker tegar ja kan haha, lepas tu masak lah kek coklat korang tadi pada suhu yang sama api atas bawah selama 20-25 minit sehingga masak, nak cek masak ka tidak guna lidi, kalau tidak meletak pada lidi maksudnya masak lah tu, rehatkan sekejap

Cara Buat Topping/Ganache Coklat

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
2 sudu majerin
3 sudu koko

Panaskan bahan diatas dengan api kecil sehingga pekat dan letakkan pada atas kek coklat tadi, taburkan coklat chip atau apa apa jenis yang korang suka

Siap untuk dimakan, senang kan, selamat mencuba :)


4 Comments

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

  1. wahhhh.. sedap ni :)

    Jemput join giveaway ejulz k. Tamat pada 15 JUL 2020.

    Giveaway by ejulz & mamapie

    ReplyDelete
  2. Fiza pun kalau buat kek coklat pakai cawan, blender.. senang..

    ReplyDelete
  3. Mudah jugak nak buat ni. Tenkiu share. Bolehla cuba buat nanti

    ReplyDelete
  4. Guna blender lebih mudah. Boleh pelbagai guna hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Previous Post Next Post