Program Baiti Jannati bantu kurangkan beban rakyat Wilayah - ♪ ♫ opZZpinky ♫ ♪

May 3, 2018

Program Baiti Jannati bantu kurangkan beban rakyat Wilayah

Program Baiti Jannati bantu kurangkan beban rakyat Wilayah | Assalamualaikum, Rumahku Syurgaku, kita memang sinomim dengan ayat ini kan, tapi tahukah kita bagaimana caranya untuk mendapatkan sesebuah rumah kediaman yang diimpikan oleh setiap keluarga tapi tahukah kita bagaimana caranya untuk mendapatkan sesebuah rumah kediaman yang diimpikan oleh setiap keluarga, lagi-lagi mereka yang berpendapatan rendah atau ibu tunggal, mahupun orang kurang upaya, walhal harga rumah sekarang sangat mahal dan susah nak dapat. Jadi inilah entry yang sha nak kongsikan dengan korang semua mengenai salah satu program yang dapat membantu kurangkan beban rakyat wilayah sekaligus merealisasikan impian mereka untuk memiliki sebuah rumah.

Image result for baiti jannati
Kredit kepada Sinar Online

Menurut akhbar sinar online yang bertarikh October 2017, program ini telah berjaya membantu membaik pulih dan menyelesaikan baki pinjaman perumahan penghuni miskin tegar di Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan telah dilanjutkan sehingga hujung tahun 2017 yang lalu.

Kredit kepada Sinar Online

Dalam akhbar yang sama, pada Februari 2018 yang lalu, sebanyak 10 keluarga dari Wilayah Persekutuan Labuan turut mendapat bantuan hasil peruntukan sebanyak RM150,000 oleh Kementerian Wilayah Persekutuan. Manfaat daripada program ini juga, sha dapat tahu sehingga bulan berkenaan sejumlah 56 keluarga dari golongan sasaran seperti miskin tegar dapat memiliki rumah impian masing-masing.

Program Baiti Jannati ini juga merupakan salah satu program yang melibatkan syarikat milik kerajaan (GLC) seperti TNB untuk turut sama turun padang membantu kerajaan untuk membaiki rumah kediaman golongan yang memerlukan seperti orang kurang upaya, ibu tunggal, warga emas dan penduduk miskin. 

MGF13042018_TR Projek Kesyukuran Projek Baiti Jannati TNB 2018_05
Kredit kepada TheRakyat

Pada 13 April yang lalu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani telah menurunkan tandatangan sebagai gimik penyerahan rumah pada Majlis Kesyukuran Projek Baiti Jannati TNB 2018 di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Alhamdulilah, dengan adanya program sebegini, pasti ramai lagi penduduk miskin tegar dapat merasai nikmat tinggal dirumah impian mereka seiringi dengan kepesatan ekonomi yang semakin mendadak . Dan ada baiknya jika program ini diperluaskan lagi dinegeri-negeri lain, sha yakin lagi ramai diluar sana yang memerlukannya. 

Rujukan :-
Sinar Harianhttp://www.sinarharian.com.my/edisi/selangor-kl/program-baiti-jannati-wp-bantu-300-keluarga-1.741471http://www.sinarharian.com.my/edisi/sabah-sarawak/program-baiti-jannati-wilayah-persekutuan-taja-10-keluarga-1.796297
Utusanhttp://www.utusan.com.my/berita/nasional/tnb-peruntuk-rm5-8-juta-laksana-program-baiti-jannati-1.502620
TheRakyathttps://therakyat.com/2018/04/13/datuk-jo-mahu-sekolahkan-pembangkang-isu-kg-baru/mgf13042018_tr-projek-kesyukuran-projek-baiti-jannati-tnb-2018_05/

#AkarUmbiBinaNegara
#hebatkannegaraku
#ketuakampungkl

23 comments:

  1. Syukur alhamdulillah .. moga dapat meringankan beban mereka yg memerlukan ..

    ReplyDelete
  2. moga dapat meringankan beban rakyat program ini

    ReplyDelete
  3. Harap nanti dapatlah dikembangkan kat tempat lain. Ketua Kampung lain tak mo buat ke ehh?

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah... Program yg bgus

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... Semoga program sebegini meringankan bebaban mereka yang memerlukan.
    Program gini harus diteruskan di masa akan datang.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah... Semoga program sebegini meringankan bebaban mereka yang memerlukan.
    Program gini harus diteruskan di masa akan datang.

    ReplyDelete
  7. dapat rumah..dapat baiki rumah..alhamdulilah harap bantuan mcm ni diberikan kepada semua yg tidak berkemampuan

    ReplyDelete
  8. Semoga program seperti ini membantu ramai golongan yang memerlukan ;)

    ReplyDelete
  9. program yg baik dlm usaha membantu golongan yg memerlukan bantuan kan ...

    ReplyDelete
  10. Semoga bantuan sebegini berterusan buat golongan yg benar memerlukan

    ReplyDelete
  11. Tahniah pada yang dapat bantuan ini..bukan senang nak dapat bantuan yang cukup bagus mcm nih..semoga dimanfaatkan sebaiknya

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah.. Program yang bagus dalam usaha membantu mereka yang memerlukan..

    ReplyDelete
  13. Inisiatif terbaik kerajan pada golongan yang tak berkemampuan

    ReplyDelete
  14. program yg sangat memanfaatkan untuk golongan orang kurang kemampuan
    #hebatkannegaraku

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..ada yg membantu, terbela nasib mereka :)

    ReplyDelete
  16. Moga dapat ringankan beban-beban mereka yang tidak berkemampuan :)

    ReplyDelete
  17. bagusnya program ni dapat kurangkan beban golongan yang kurang berkemampuan

    ReplyDelete
  18. semoga program ini diteruskan

    ReplyDelete
  19. Moga dapat terus meringankan beban mereka

    ReplyDelete
  20. peluang yang bagus ni, ye la kan, nak beli rmah zaman sekarang pun susah juga.

    ReplyDelete
  21. Pasti mereka tersenyum gembira dapat peluang mcmni. At least ada keperluan asas. Kesian kpd yg mempunyai keluarga yg besar. Semoga dapat meringankan beban yang ditanggung.

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah..program yang sangat perlu untuk diteruskan

    ReplyDelete

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

Simple Blogger Jump to Top Button Plugin