28 January 2015

Berbicara Guna Ilmu

Rindu zaman sekolah dekat UiTM, berhampas pulas dengan assignment, quiz dan test, kalau cerita pasal ilmu bukan terhad kepada sekolah mahupun universiti sahaja..tapi menimba ilmu ni pun ketika kita pelajari ilmu baru..

Kerja pun kita dapat ilmu, contohnya kita kerja kerani, lepas gradute ni biasanya pengalaman zero, so failing, printing, reporting pun orang lain yang ajar, ilmu itu secara tidak langsung kita dapat dari kerja...

"Rugilah belajar tinggi-tinggi, tapi kerja setakat gini !! bagus tak payah sekolah.."

Mentaliti orang zaman sekarang, sekolah tinggi keluar kena dapat kerja yang bagus2..kalau setakat jadi promoter, baik tak payah pergi sekolah..tapi kalau tak payah pergi sekolah dengan yang pergi sekolah sangat berbeza..berbeza tahap ilmu yang kita dapat..(rujuk statement diatas) nampak tak cara pencakapan orang yang berilmu dan tidak berilmu?

Tuntutlah ilmu itu sampai akhir hayat...
Ilmu itu luas cabangnya..

3 comments:

  1. Betul tu. Nak ikut kata orang ni payah.. better ikut kata hati.. Kerja apapun okay asalkan halal.. yeah!

    ReplyDelete
  2. hehe,
    sebenarnya tuntut ilmu or seeking knowledge is obligatory for muslim (bukhari)

    ehe.
    betul. tuntut lah ilmu as many as we can kan.
    belajar krn allah yg suruh ;)

    ReplyDelete
  3. betol tu sha. tak kisah la kita kerja apa pon. asalkan halal. kalau kita kerja ikhlas, nanti Allah lipat gandakan rezeki kita. Amin :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)