10 November 2014

Cara Mengurangkan PMS

Hormon PMS adalah singkatan kepada premenstrual syndrome(sindrom prahaid) iaitu hormon yang dirembeskan oleh tubuh seorang perempuan kira kira dua minggu sebelum bermulanya kedatangan haid mereka. Kebanyakkan perempuan (gadis remaja dan wanita muda) akan mengalami perubahan sikap dan tubuh badan sebelum kedatangan haid. - http://sayapejuangbahasa.blogspot.com/

Ada juga wanita yang tidak mengalami PMS ketika datang bulan, wah untungnya...tapi kebanyakan akan melalui PMS juga kan..lepas kahwin pula sakit PMS akan hilang..em..tak sabar nak kahwin..kakaka..tapi sakit beranak lebih hebat..erkk..

Kebiasaanya perempuan akan cenderung kepada sifat marah, kuat makan dan sangat sensitif apabila PMS, kalau nak dibandingkan dengan sha, seminggu sebelum tu, sha akan rajin sangat buat kerja rumah, rajin solat, suka makan pedas dan cepat dahaga..tu tanda2nya lah hihih

So sha nak share tips dari artikel blog Cara mengurangkan PMS - http://sayapejuangbahasa.blogspot.com/

1. Menulis diari dan luahkan segala perasaan mereka di dalam diari tersebut. Jika mereka seorang blogger yang berbentuk diari, ini lebih bagus. Ceritakan sebanyak banyaknya luahan hati mereka di dalam blog supaya orang boleh baca dan mereka boleh beri pendapat,

2. Mengubah diet mereka di mana mereka perlu banyak mengambil sayur sayuran dan buah buahan yang mengandungi banyak vitamin B.

3. Bersenam dengan cara banyakkan berjalan, berlari atau berenang. Mereka boleh mengajak rakan rakan dan ahli keluarga supaya aktiviti senaman ini akan menjadi lebih seronok.

4. Mengambil makanan tambahan atau vitamin untuk mengurangkan masalah ini. 

PMS ni tak boleh layan sangat, sebabnya akan menyinggung banyak pihak jika korang kerap marah dan selalu moody, so selalu berfikir dengan positif apabila korang sedang dilanda PMS, banyakkan berzikir dan ingat ALLAH.



Post a Comment