Sunday, October 26

Petua untuk menghilang penyakit migraine

Sha ada juga penyakit ni sejak belajar di UiTM, tak sah kalau tak minum kopi/nescafe, tu sebab senang dapat migraine, tapi sekali kena rasa macam nak meletop kepala ni..mata sebelah kiri yang sakit sangat..lepas ni boleh lah try petua ni,.


1. Merendam Tangan dalam Air Dingin

Merendam kedua-dua tangan anda di dalam air sejuk selagi anda boleh. Ini mungkin membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat. Anda juga digalakkan untuk membuka dan menutup tangan anda semasa direndam di dalam air.

2. Berada Di Dalam Bilik gelap

Cuba untuk sentiasa bergelap di dalam bilik semasa serangan migrain. Cahaya tambahan dan berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala.

3. Mengambil Sedikit Kafein

Migrain, sakit kepala, hilangkan migrain, hilangkan sakit kepala
Satu jumlah kafein yang besar boleh menjadi tidak sihat tetapi jumlah yang kurang sebenarnya boleh bertindak sebagai ubat penahan sakit. Ambillah sedikit kafein semasa serangan migrain dan rasakan perbezaannya.

4. Carikan bahan-bahan berikut ::
~ kacang hijau
~ lada hitam
~ garam kasar

Ketiga-tiga bahan tersebut diisi atas kertas surat khabar, kemudian pijak dengan kaki sambil berselawat, Insya Allah, migraine tersebut akan beransur hilang dan pulih seperti sediakala. Telah ramai pesakit berjaya pulih daripada migraine dengan mencuba kaedah ini. Allah yang menentukan kita hanya berusaha dan bertawakkal kepada Nya.

Nazt Syima Ramli's photo.


7 comments:

  1. Lya pun da maigrain juga tpi x la truk Sgt..msh tahap blh tahan.tpi klau x tahan sgt lya slalu telan panadol memg x elok kan.nnt lya cuba petua d at as.tq sha infonya

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg baik tips hilangkan migrain

    ReplyDelete
  3. waaa.. nice entry.. sangat membantu dikala diri ini tgh ada migrain teruk.. biasa minum air suam je. :) anyway, tq sha

    ReplyDelete
  4. Semoga dijauhkan dari penyakit migrain ni.. thanks for the tips..

    ReplyDelete
  5. wahhh baru tahu care2 ni...slame ni kite kalau migrain, just tido dlm gelap je...lepas dah tido, msti ok dah...hehehehe :D

    ReplyDelete

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)

 

Pemilik Blog ♥

Teman Seperjuangan ♥

Tabung ♥

Blog Archive

Copyright © ♪ ♫ opZZpinky ♫ ♪ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes - Published By Gooyaabi Templates | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com