Orang Dulu-dulu kata....

, , 13 comments

Gambar hiasan

Masak Sambil Menyanyi

Sha : la..la..la ~ (melalak macam orang gila)
Mama : Jangan memasak sambil menyanyi, nanti jadi anak dara tua
Sha: eh?? ya ka mak?

Hehe~ memang hobi sha menyanyi di mana-mana saja, tapi betulkah masak sambil menyanyi jadi anak dara tua? 

Actually orang dulu-dulu kata begitu sebab takut air liur termasuk dalam masakan, nanti tambah sedap lah pula..

Banyak lagi sha dengar orang dulu-dulu kata contohnya nda boleh potong kuku malam, makan nda boleh pindah-pindah, kalau malam nda boleh bawa bantal keluar rumah, banyak lagilah, itu semua adatlah,orang dulu-dulu memang percaya sangat dengan adat, kan..kan..kan.. 

Korang pun mesti ada pantang larang orang dulu-dulu kan, mesti lagi banyak dari sha..share lah sini, sha pun mau tau juga..

13 comments:

  1. alahai.....cmel nyer header tu..pandai betol lah sha buat..
    suke2...
    maaflah akak susahkan sha je....


    akak tak sempat nak nyanyi pun ...dah siap masak..
    masak orang bujang...10 minit je dah siap...
    hehehehhe

    ReplyDelete
  2. @eita
    header simple ja kak..hehe..akak terer la masak tu la kjap ja..hehe

    ReplyDelete
  3. memang banyak sangt bha sudah pantang larang orang2 tua ni yang dah dengar..lali udah rasanya... ada yang kadang2 tu mo nda mo jak dengar... huhuhu..
    tapi yang tidak bole langgar pantang larang adalah masa dalam pantang la.. itu memang saya ikut 100% sebab takut nanti lain jadinya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha ada dgr jg tu kak..tkut kambu..hehe

      Delete
  4. orang dulu-dulu kata, anak dara jangan duduk dekat tangga.. nanti kahwin lambat..
    sebab apa simboliknya tak tahu la.. haha..

    ReplyDelete
  5. Kak Nurul biasa dgr klu nyanyi sambil memasak nanti kahwin dgn org tua....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..sha pun bingung, jd anak dara tua ke khwn ngn org tua hehe

      Delete
  6. sha..mmg byk pantang larang org tua..tp semuanya ada sebab tersendiri kan..

    ReplyDelete
  7. jgn suka gigit kuku...nnt hdp melarat...

    jgn ddk atas bantal nnt bisol

    jgn menyabung kaki..nnt mak meninggal dulu

    jgn ketuk kepala lutut nnt kawen tak dpt anak...

    byk lagi sha...penat nak taip...hehehhe

    ReplyDelete
  8. hahaha... akak dulu x suke menyanyi kat dapur.. tp dapat suami tua jugak.. opss... xdelah tua sgt.. beza x sampai 10 tahun pun..

    ReplyDelete
  9. macam2 petua org tua ni kan.. kebanyakan ada simboliknya

    ReplyDelete

Assalamualaikum..terima kasih sebab singgah, komen yang baik2 ja tau !! nanti sha singgah blog korang..In Sha Allah :)